Skolans historia

Historik

I samarbete med stadens yrkesskolor startade Stockholms Spårvägar i augusti 1963 Sveriges första inbyggda verkstadsskola vid ett kommunalt företag. Skolan startades först som ett experiment och efter snart 50 år, nu med facit i hand, kan man konstatera att det varit ett mycket lyckat sådant.

 

Verkstadsskola

Inom Stockholms Spårvägar hade diskussioner om att starta en egen verkstadsskola pågått en tid, men eftersom verkstadspersonalen inte slutade arbeta annat än vid sjukdom och pension, blev det just bara diskussioner. Behovet var inte till-räckligt stort. Detta ändrades när man förstod att det i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet skulle bli många pensioneringar, vissa år upp till 30-40 personer vid en enda verkstad.

Skolstart

Skolstarten ägde rum i Hammarby och den första elevkullen bestod av nio elever som fick chansen att genomgå en gedigen treårig verkstadsutbildning med garanterad anställning vid Stockholms Spårvägar, om man inte misskötte sig.

Utbildningen då

När man 1968 började få problem i och med att spårvagnarna försvann och att det fanns 100 man för mycket i verkstäderna, löstes problemet genom att bygga kiosker och låna ut folk till andra verk. Högkonjunkturen i början av sjuttiotalet gjorde det svårt att rekrytera folk utifrån och elevantalet utökades successivt upp till 56 elever samtidigt som utbildningen blev tvåårig. Under åttiotalet samarbetade SL med tre gymnasieskolor och utbildningen var indelad i två linjer; en fordonsteknisk och en verkstadsmekanisk. Valde man den verkstads-mekaniska fick man sedan bland annat välja mellan att arbeta med tunnelvagnar, VVS eller rulltrappor. Om man istället valde den fordonstekniska linjen kunde man välja maskin-mekaniker som ledde direkt till att bli bussreparatör. Då bestod utbildningen av 40 stycken olika kurser förlagda på tre år som ledde till en mängd olika möjligheter som servicetekniker. Förmånerna var i stort sätt desamma som tidigare: gratis SL-resor och betald praktik, men Tågia kunde inte på samma sätt garantera arbete även om det fanns stora möjligheter för några att få anställning vid Tågia. Många elever har under årens lopp genomgått utbildningen vid skolan och ett flertal finns kvar på Tågia - nuvarande MTR/TBT. Urban Nyström som varit rektor för skolan och började på SL 1980. Urban kom i kontakt med skolan 1986 som lärare i el-lära och höll kurser i hur hyttsignalsystem fungerade. Han började på heltid 1987 och skolan samarbetade då med två andra skolor, dels Huddinge Gymnasium, en ettårig kurs i industriell el-teknik, ett samarbete som slutade 1991 och dels S:t Eriks Gymnasium där samarbetet pågick fram till 2010. Urban blev rektor för skolan 1988 och 1989 startades en tvåårig linje för industritekniker med möjlighet till ett påbyggnadsår vilket var starten till dagens treåriga program. Den sista verkstadsskoleklassen gick ut 1990 och från 1996 är det en friskola som lever helt på den skolpeng de får.

Idag

Skolan har sen några år tillbaka utökat klasserna och tar i dagsläget in 24 elever varje år. Men ser det som viktigt att inte expandera för mycket då litenheten och gemenskapen är något som personalen och eleverna värdesätter stort. Skolan arbetar för att integrera ämnen med varandra för att skapa en  helhetssyn och djupare förståelse för hur allt hänger samman. Idag är Cecilia Sjöström rektor på skolan. Hon började som lärare på skolan via S:t Eriks gymnasium, men blev heltidsanställd på skolan 2004, och tog över tjänsten som rektor 2012. Tidigare rektor, Urban Nyström, har idag det viktiga ansvaret att hålla kontakten med de olika aktörerna i näringslivet som skolan har ett utbyggt samarbete med. För övrigt är det numer ett drygt tiotal personer som har olika uppdrag och anställning på skolan; administratör, skolsköterska, specialpedagog, rektor, personal från Sjömansskolan och skolans anställda lärare. Nu har skolan inför hösten 2016 även startat upp ett nytt program, El- och energiprogrammet. I dagsläget tar vi in 12 elever på denna utbildning.